З
досвіду роботи:
впровадження декоративно-прикладного мистецтва.
Праця завжди була і залишається основою
життєдіяльності людей, неодмінною умовою розкриття їхнього творчого потенціалу.
«Якщо бажаєш щастя людині — готуй її не для щастя, а для праці», — стверджував
великий педагог К. Д. Ушинський.
Вирішальною
є роль трудової діяльності в формуванні особистості. В праці найповніше
розкриваються якості людини, інтереси, здібності, створюються найсприятливіші
умови для їх розвитку. Тільки в процесі праці можна стати творцем матеріальних
і духовних благ.
Трудова підготовка в розвинутих країнах світу значною мірою пов'язана з
образотворчим мистецтвом, конструюванням, дизайном, що дає змогу
формувати якості, необхідні працівнику в умовах сучасного виробництва,
високоякісної праці.
Мене як учителя трудового навчання приваблює саме такий
напрям у роботі зі здібними учнями.
Мета — виховувати
всебічно розвинуту особистість, яка вміє використовувати набуті знання,
закріпляти і розширяти їх, систематизувати; яка вдосконалює свої вміння,
формує навички в роботі з різними видами обладнань; яка вміє виражати свій
задум за допомогою малюнка, креслення, створення різних предметів, у тому числі
зразків декоративно-ужиткового мистецтва (вишивки, різьблення, в'язання гачком
, вишивка стрічками, ткацтва.
Питання відродження і розвитку декоративно-ужиткового мистецтва, як ніколи, набирає актуальності
хоча б тому, що саме воно поєднує в собі культурний і
економічний аспекти. З одного боку, відродження традицій є тим культурно-історичним фундаментом, на якому ґрунтується подальший розвиток держави, і
є для України візитною карткою для світової
спільноти, а з іншого — це нова продуктивна ніша для
розвитку малого бізнесу. Сьогоднішня тенденція в країні дає можливість кожному майстру своєї справи закласти і свою цеглину у
фундамент держави. А від сили фундаменту
залежить і сила будови.
«Державна програма збереження,
відродження і розвитку народних художніх промислів на
2006-2010», Указ Президента України «Про заходи щодо відродження традиційного народного мистецтва та народних художніх промислів» ще раз доводять актуальність цієї проблеми.
Та щоб продуктивно реалізувати цей напрямок, одних постанов замало. Потрібна велика армія ініціативних, творчих людей, які досконало володіють своїм ремеслом і готові поставити його на підприємницькі
рейки.
Я, як учитель трудового навчання, першочерговим своїм завданням вбачаю передачу традицій молодому поколінню шляхом відродження декоративно-ужиткового мистецтва на своїх уроках. А це, у свою чергу, сприяє формуванню національної самосвідомості дітей.
Розбудова незалежної Української держави поставила нові завдання перед суспільством загалом і школою зокрема.
Нові вимоги, які ставить сучасне суспільство перед школою, зобов'язують учителів вивчати педагогічну спадщину, втілюючи
в загальну практику провідні ідеї народної
педагогіки.
Перед учителями-предметниками стоїть одне з найпочесніших завдань —
передавати школярам неосяжне поле народної
мудрості, розкривати душу
великого народу українського, надавати відомості про його минуле, пов'язувати
його історію з сучасністю і пояснювати важливість звичаїв для майбутнього.
Предмету «Трудове навчання» в цьому належить першість. На уроках учні ознайомлюються з різноманітними формами обробки матеріалів, використовуючи найбільш доступні місцеві матеріали, і на їх основі засвоюють регіональні та місцеві традиції. Не
випадково К. Ушинський підкреслював, що кращий засіб
привести дитину до живого джерела народної мови,
культури — це вивчати традиції народу, його
фольклор, побут, історію
У процесі трудового навчання відбувається формування особистості, спрямованої на вироблення діяльності в умовах ринкових стосунків, розвиток необхідних для цього якостей. На уроках я стараюсь довести до свідомості учнів, що праця — джерело всіх цінностей і багатств, що кожна людина працею робить внесок у розвиток народного господарства, множить багатство своєї країни й закладає підвалини власного добробуту, а потім лише утримує його на належному рівні.
У процесі трудового навчання відбувається формування особистості, спрямованої на вироблення діяльності в умовах ринкових стосунків, розвиток необхідних для цього якостей. На уроках я стараюсь довести до свідомості учнів, що праця — джерело всіх цінностей і багатств, що кожна людина працею робить внесок у розвиток народного господарства, множить багатство своєї країни й закладає підвалини власного добробуту, а потім лише утримує його на належному рівні.
Звісно, праця дітей у шкільній майстерні відрізняється від праці дорослих, тому що останні створюють матеріальні й духовні багатства, а учні тільки вчаться це робити.
І все ж дитина дуже пишається тим, що виріб (вишита
серветка, рушник, сорочка, написана писанка, вирізана
витинанка та ін.), зроблений її руками, може
бути корисним.
Національне виховання тісно пов'язане з профорієнтацією учнів, з їхньою здатністю до самостійного професійного
самовизначення. У цьому допомагає робота з
додатковою літературою та зустрічі з майстрами
декоративно-ужиткового мистецтва
Діти привчаються самостійно працювати з книгою, а спілкування з дорослими збагачує їхній словниковий запас і сприяє передачі живого досвіду.
Я реалізую стратегічну мету й основне завдання національного виховання двома шляхами:
уведення культурних відомостей в організаційну структуру занять із
трудового навчання, на яких вивчаються різні види художньо-ужиткового мистецтва;
організація додаткових занять у позаурочний
час для глибшого ознайомлення учнів із елементами культури на основі
українознавства та більш глибокого
вивчення декоративно-ужиткового мистецтва (за вибором учнів). У практичній діяльності я звертаюся
до робіт українських науковців, які аналізують окремі види народних ремесел і декоративно-ужиткового мистецтва як складової частини трудового навчання та виховання. Вони
склали певний перелік ремесел і народного мистецтва
для того, щоб удосконалити заняття з трудового
навчання, вивели критерії дидактичної цінності
занять народними ремеслами та
декоративно-ужитковим мистецтвом.
Отже, результатом спільних зусиль учителів-практиків і науковців щодо вдосконалення трудової підготовки стало введення в програму з трудового навчання тем, що передбачають вивчення основних видів
декоративно-ужиткового мистецтва й ознайомлення з
різними видами ремесел, що розвиваються в Україні.
Вони включені у варіативну частину програми й дають
широкі можливості для учнівської творчості.
У своїй роботі я використовую такі види
декоративно-ужиткового мистецтва:
•
народна вишивка;
•
вишивка стрічками;
•
виконання мережок.
•
в’язання гачком
•
килимарство
На цих уроках прилучаю учнів до
національної культури.
Розглядаючи культурно-естетичний
розвиток школярів у процесі занять різними видами декоративно-ужиткового мистецтва, я пересвідчилась, що заглиблення в джерела національної культури створює передумови для перетворення оздоблених учнями виробів у
справжні твори декоративно-ужиткового мистецтва. У свою чергу успішні заняття тим чи іншим видом народно-ужиткового мистецтва здатні розпалити інтерес дітей до всіх проявів національної культури, стати основою етнічного самоусвідомлення.
Звикнувши приводити в рух усі духовні та
фізичні сили під час розробки композицій і
безпосереднього виготовлення виробу, учень не може замикатися в тих сферах культури, що пов'язані лише з декоративно-ужитковим мистецтвом, а прагне всіма силами розширити горизонти свого національно-культурного розвитку.
Тому кожен учитель має укоренити у
свідомості вихованців гордість за свою національну історію, культуру, мистецтво, формувати прагнення примножувати
культурно-історичні здобутки народу.
У своїй педагогічній діяльності я
досліджую вплив декоративно-ужиткового мистецтва на формування
національної самосвідомості дітей на уроках трудового
навчання. Ці види народного мистецтва є невід'ємним
елементом традиційно-побутової культури українського
народу і природним та повсякденним оточенням
людини, середовищем, яке не лише захоплює, а й з
ранніх років учить бачити красу, викликає прагнення прилучатися до прекрасного, до мистецтва. Досвід мені показав, що позитивних результатів у вихованні школярів
можна досягти в разі поєднання таких шляхів
реалізації цієї мети:
•
уведення відомостей
національного спрямування безпосередньо у
структуру уроків трудового навчання, на яких вивчається декоративно-ужиткове мистецтво;
•
організація факультативних занять, а також відповідних виховних заходів із метою глибшого ознайомлення з елементами національної культури;
•
організація учнів
на самостійне вивчення культури й побуту українського
народу.
У своїй практиці я використовую різноманітні засоби формування національної свідомості на уроках трудового навчання та під час організації позакласної роботи, наприклад:
У своїй практиці я використовую різноманітні засоби формування національної свідомості на уроках трудового навчання та під час організації позакласної роботи, наприклад:
• надання інформаційних відомостей про декоративно-ужиткове мистецтво України, його історію, національні особливості;
*надання народознавчих відомостей;
•
надання відомостей з
історії України, пов'язаних із розвитком
декоративно-ужиткового мистецтва;
•
відвідування краєзнавчих музеїв, музею
«Гуцульщина» в м. Коломия;
•
організація зустрічей
із народними майстрами декоративно-ужиткового мистецтва;
•
проведення тематичних
виставок.
Досвід показав, що вивчення декоративно-ужиткового мистецтва таким чином стає справою, яка відповідає вподобанням та потребам учнів.
Такі уроки виховують у дітей
працелюбність, естетичні погляди та смаки. Це
можливо завдяки засвоєнню учнями традицій їх змісту, розуміння самого мистецтва як духовної цінності, пов'язаної з природою, людиною, культурно-історичним середовищем. Тому на уроках та в
позаурочний час я намагаюсь розкрити перед учнями історичні витоки й роль народної творчості, художніх ремесел у матеріальному житті суспільства, розвивати художньо-творчі задатки дітей,
прищеплювати навички та вміння різних видів
художнього ремесла. Нам необхідно зробити все
можливе, щоб відродити українські національні традиції
Аналізуючи тематичне планування модуля «Проектування виробів», до народознавчого можна віднести такі розділи:
•
«Технологія виготовлення
вишитих виробів»;
•
« Технологія вишивання
стрічками »;
•
«Технологія вишивання
мережками».
Ці теми дають змогу зробити коротенький екскурс в історію українського народу, прилучатися до культури, традицій
і звичаїв.
Багато поколінь майстрів створювали
художнє оздоблення виробів (серветок, рушників, сорочок вишивкою. Зустрічі з такими майстрами мають для національного
виховання молоді велике значення. У результаті
пошукової роботи гуртківці створили банк
майстринь нашого села: Гуменюк
Ганна Іванівна (76 років); Приймак Василини., Григорчук Анастасії
Василівни.
Як і вишивка, вишивка стрічками сприяє вихованню національної самосвідомості школярів.
Історія вишивки
стрічками
З давніх часів вузькі смужки тканини
застосовувалися в повсякденному житті і господарській діяльності людей.
Вже в Давній Греції жінки вплітали у
волосся смужки тканин, щоб "оживити" свій образ. Пов'язки, прикрашені
золотом і коштовними каменями впліталися у волосся в Стародавньому Римі. Крім
того, кольоровими стрічками оброблявся одяг, причому кожному соціальному класу
відповідав свій колір і матеріал.
В середні віки в Італії стрічками вже
декорували спинки стільців і балдахіни, а також підв'язували важкі завіси,
якими закривалися вікна для захисту від холоду в зимовий час. Але лише в XIV
столітті почало розширюватися побутове вживання шовкових стрічок. Традиції
ткацтва в Ліоне і сприятливі кліматичні умови півдня Європи сприяли швидкому
розвитку виробництва коштовної шовкової нитки.
Після переїзду папської курії до Авіньону,
під опіку французького короля, знатні пани стали красуватися в розкішному
одязі, обробленому стрічками із золотою облямівкою або парчевими стрічками,
відповідно рангу і походженню того, хто їх носив.
У 1446 році король Людовик XI запросив
італійських ткачів, щоб вони виучили своєму мистецтву жителів Ліона. З цієї
затії нічого не вийшло, але в місто були завезені всілякі верстати як для
вироблення шовку, так і для виготовлення шовкових стрічок. Попит на стрічки
продовжував зростати, і Ліон поступово перетворювався на крупний текстильний
центр: виготовляли різні, у тому числі й дорогі і екстравагантні, шовкові
стрічки, а також всілякі тасьми.
До 1660 року в Сент-Етьене і околицях
налічувалося вже близько вісімдесяти тисяч ткацьких верстатів для вироблення
стрічок і триста сімдесят - для виробництва позументних виробів (позумент,
галун, басон). На початку XVIII століття попит на ці товари різко зріс, і
почався період бурхливого поширення розкішних і красивих стрічок. Король
Франції Людовик XIV прикрашав стрічками, коштовними каменями, що унизали,
навіть своє взуття і закликав двір одягатися оригінально і з вигадкою.
Настала епоха рококо, і стилем
французького двору стала легковажність. Король Людовик XV любив вишивати і
часто дарував придворним пані милі дрібнички, виготовлені їм самим. Сукні стали
об'ємними і просторими, прикрашені стрічками. До моди увійшли сукні, "що
летять", з незастроченими складками на грудях і багаточисленними
стрічками.
Саме у ці часи у Франції і з'явилася
вишивка шовковими стрічками. Спочатку знатні пані стали прикрашати свої сукні,
оформляючи корсажі дрібними трояндочками листям і безліччю розкиданих кольорів з
перлинами і кришталиками. Потім настала черга білизни. Воно ставало усе більш
розкішним і витонченим. В ательє, що носили високе звання "Постачальники
королівського двору" за допомогою простої голки і стрічок створювалися
справжні шедеври.
Із Франції цей вигляд вишивки перекочував
на острови до Англії. А звідти розійшовся по всіх країнах колишньої Британської
імперії. Разом з переселенцями із Старого Світу він попав до Америки, де швидко
завоював популярність. Розквіт мистецтва припав на 70-і роки XIX століття. На
той час вишивку можна було побачити не лише на сукнях, але і на парасольках,
абажурах, ковдрах, дрібничках для будинку і капелюхах.
Після
Другої світової війни інтерес публіки до всіх видів рукоділля став знижуватися.
Але в перебігу двох останніх десятиліть почалося відродження вишивки.
Повернувся інтерес, і це мистецтво знов заблищало всіма своїми гранями. Адже
шити шовковими стрічками незвичайно цікаво, це не вимагає складних пристосувань
і значних витрат. До того ж тут
застосовуються прості і всім добре відомі прийоми вишивки.
А об'ємний малюнок настільки привабливий,
що можна, без жодного сумніву, стверджувати: найближчими роками цей вид вишивки
чекає широке поширення і успіх!
Атласні стрічки і тасьми міцно увійшли і в
наше повсякденне життя. Про них зазвичай згадують перед святами і урочистими
подіями, коли виникає необхідність прикрашати.
У Італії галасливі і веселі торжества, що удалися на славу, навіть
називаються "Святами з
бантиками".
Красива стрічка додає добре упакованому
дарунку вишуканість, підкреслюючи урочистість моменту. Перев'язаний стрічкою
букет виглядає не лише привабливішим, але і багатим. Стрічки оживляють зачіску,
а оброблені ними і тасьмою капелюшка, сумочки і плаття набувають так званої
родзинки. Напевно більшість з нас завмирали від захоплення, розглядаючи
весільні вбрання наречених, пишні мереживами, стрічками і рюшами!
На Заході прийнято, готуючись до торжеств
прикрашати святковий стіл всілякими бантами в тон скатертини. За їх допомогою
прагнуть створити в будинку святкову атмосферу. Червоні стрічки і банти стали
символом різдвяних свят. Їх прикріплюють до вхідних дверей будинків напередодні
Різдва і зустрічі Нового року.
В Україні склався звичай прикрашати
автомобілі весільного кортежу стрічками і перев'язувати конверти з
новонародженими блакитними або рожевими стрічками, прикрашати одяг, вишивати
картини стрічками.
Історія цієї техніки сходить до давніх
англосакських традицій. Для такого виду вишивки береться дуже вузька стрічка,
яка личить до будь-яких типів тканин. Вона вільно проходить через найщільніший
вуток, не втрачаючи своєї форми.
Особливість цієї техніки вишивки в тому,
що вона додає малюнку об'ємність. Вивчивши різні види швів, Ви без зусиль
зможете їх повторити і створити своїми руками незвичайно красиві речі. Окрім
цього у Вас з'являється можливість додати готовим виробам неповторну
індивідуальну подобу, прикрасивши сукню або капелюшок.
За допомогою оригінального об'ємного
малюнку або банту Ви зможете об'єднати в єдиний ансамбль декілька предметів
вашого гардеробу. Універсальність цього виду вишивки в тому, що вона дозволяє
оформити і дитячий полотняний рюкзак і дамську вечірню сумочку. Крім того, Ви
навчитеся робити красиві скатертини і серветки, мішечки для флакончиків з
духами, коробочки для коштовностей і безліч інших милих дрібничок.
ТКАЦТВО
Ткацтво — один iз найдавніших i найважливіших елементів національної культури українського народу. Воно має багатовікову icтopiю та глибокі традиції. Про наявність ткацького
виробництва на нашій території свідчать археологічні знахідки періоду неоліту.
Практична потреба людини у тканинах
для вбрання, оздоблення житла зумовила масове їx виготовлення. Сьогодні ткацтвом займаються в домашніх умовах у багатьох регіонах Карпат. Найбільш обдаровані
майстри гідно продовжують i розвивають усталені
принципи художнього вирішення тканин для озлоблення сучасного житла. Це передусім декоративні рушники, скатертини i покривала, килимки, доріжки, наволочки для подушок, портьєри, серветки.
Талановиті ткалі працюють над
розмаїтими узорними ліжниками, накидками на крісла, веретами, крайками. Особливо популярні «красні рушники з великими геометричними мотивами розет, ромбiв, квітів, фігурами людей.
Килимарство — найбільш поширена галузь народного ткацтва. Килими служили i служать людям для утеплення житла i його прикрашання. Ними завішували стіни, покривали скрині, столи, ліжка, підлоги. Вони виконують обрядові й естетичні функції: використовуються у святкових, урочистих, весільних i похоронних обрядах. На
нашій території побутують великі килими i вузькі довгі килимові доріжки — налавники, залавники, верети та штори. З'явилися нoвi види килимових виробів: накидки на крісла, стільці, журнальні столики, для салонів автомобілів.
В майстрині Глинянюк
Марії Дмитрівни, можна побачити більше 60 робіт. Килими, верети, ліжники, вишивані серветки, ткані доріжки, подушки, панно.
Чи знаете ви, що Килимові вироби — це:
Чи знаете ви, що Килимові вироби — це:
Килими, килими-залавники,
килими-коци, килимки, налавники, килимові доріжки, накидки на меблі,, ліжники-накидки.
Художне ткацтво — це:
Художне ткацтво — це:
Рушники, покривала, доріжки, настільники, тканини інтер'єрного призначення, панно, декоративні
тканини, рядна, ковдри, накидки на меблі, плахтові тканини, декоративні доріжки, домоткане полотно, наволочки, купонні тканини для вбрання, диванні
наволочки, крайки, краватки, верети, запаски.
У нашій школі стало традицією проводити виставку найкращих учнівських робіт із декоративно-ужиткового мистецтва.
Отже, уроки трудового навчання з декоративно-ужиткового мистецтва:
•
мають розвивальну,
виховну спрямованість;
•
виступають ефективним
засобом формування
в школярів моральних якостей та художньо-естетичної культури;
в школярів моральних якостей та художньо-естетичної культури;
• сприяють оновленню творчого потенціалу учнів та дають можливість реалізувати індивідуальності школяра.
Останнє дуже важливе в трудовому вихованні, тому що праця виступає як засіб усебічного й гармонійного розвитку особистості, як основа виховання національної самосвідомості школяра, умова фізичного, естетичного та духовного його становлення.
Останнє дуже важливе в трудовому вихованні, тому що праця виступає як засіб усебічного й гармонійного розвитку особистості, як основа виховання національної самосвідомості школяра, умова фізичного, естетичного та духовного його становлення.
На своїх уроках я прагну виховувати громадянина, який
любить свою Батьківщину, свій народ, відстоює і
примножує його культурно-історичні здобутки, людину, яка
вміє жити й працювати.
Надалі ми продовжимо вивчати культурну спадщину нашого народу, зокрема декоративно-ужиткового мистецтва.
Надалі ми продовжимо вивчати культурну спадщину нашого народу, зокрема декоративно-ужиткового мистецтва.
Немає коментарів:
Дописати коментар